måndag 4 april 2011

3D exempel i X3D/VRML

3D exempel

Posted by admin on March 2, 2011

3D visualisering av 2G, GPRS och 3G BSS

2008 skapade jag en sida för visualisering av mobilnätets uppbyggnad i 3D. Detta system implementerar en topografisk modell jag skapade i x3d embeddat i HTML-frames. Vänster meny leder sedan till information om de olika elementen. Då detta endast var ett showcase är informationslänkarna tomma.
För att se sidan klickar du på den här länken (du behöver IE, ladda sedan ner 3D-plugin via länken i botten-menyn):
 http://www.bergstromsservice.se/workbook/3D/showcase_mobile/
Men om du känner att det är för jobbigt kan du bara titta på den korta skärmdumpen jag gjorde ( i filmen nedan ). MVH/D


Att vara i valet och kvalet:

HTML5 Canvas, SVG eller WebGL?


Det exempel jag skapade ovan ( 3G i 3D och cybergatan ) är byggda med programspråk från 90-talet, men jag har till dags datum inte hittat något språk som kan rendera modeller online bättre. Naturligtvis har jag arbetat med Java i olika former och implementerat 3D-APIs. De funkar bra till dess att IE bestämmer sig för att inskränka restriktionerna ytterligare, och plötsligt blockeras java-klasser och slutanvändaren ser ingenting.
Mycket av detta kommer att förändras i och med introduktionen av HTML5. I skrivandets stund (Mars 2011) kan min IE 8.0.6 inte hantera alla noder utan hjälp från Chrome, men detta förändras snart och både Firefox samt Opera har uppenbarligen sparkat igång de första stöden.
Jag är ju naturligtvis intresserad av Canvas-funktionen och tittade på några fantastiska exempel på Chrome experiments. Men inte bara Canvas har kommit med pompa och ståt för 3D online. Även SVG (Scalable Vector Graphics ) - en form som funnits i kulisserna länge nu - verkar få stöd från alla läsare. Och sen tutas det i trumpeterna om allt som kan göras med OpenGL-stödet i HTML5.
Som 'gammal i gajmet' har jag sett detta förut - ett behov med flera lösningar - och som designer sitter man på pottkanten och funderar på vad man ska koncentrera sig på. Dock kan jag säga att det är otroligt kul med alla dessa lösningar som plötsligt dimper ner i famnen. Exemplet i filmen nedan visar vad jag pratar om: man kan ha roligt med HTML5! MVH/D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar