fredag 22 april 2011

3D online: Historiken

I början var 3D:


Historik:1998 jobbade jag som Teletekniker i Stockholm och hade en kollega som var programmerare. Vi pratade om webbdesign då jag ville bygga en nyskapande sida, och Flash var på allas läppar som det hetaste sedan rostat bröd.


-Hur vill du att din hemsida ska fungera då, frågade han.

-Jo, man ska kunna gå in i den som i en värld, och saker i världen skall leda till information. Och kanske skulle man kunna se andra besökare. Går det att fixa?
Jag tror han skrattade i en timme. Men jag hade upptäckt något som han inte hittat: VRML, Virtual Reality Modelling Language.
Jag lärde mig HTML mest för att skapa den struktur som behövdes för mina 3D-projekt och började skapa världar med Cosmoplayer och Blaxxun.
1999 dök 3D-strukturen för interaktivitet upp i form av Cybertown, och den första 'Virtual World'-portalen föddes där jag och 250.000 andra användare signade upp. Inom kort var jag med och skapade världar för Blaxxun (det företag som låg bakom Cybertown).
En sak jag lärde mig redan då var skillnaden mellan säljare och designers. De förstnämnda behöver en definierad ram för att sälja sin produkt medan de senare söker frihet för att fritt få utveckla och testa gränserna. Cybertown blev en produkt för att locka chattare, och alla de som ville skapa 3D knuffades till andra fållor.
Jag gick vidare som freelancer ett tag och skapade bl.a. en Virtuell chattbar som kördes via en bakdörr till Blaxxuns chattscript i 3D då jag såg att denna 'barnförbjudna' design lockade betydligt fler användare. Jag såg också att det inte fanns pengar i detta, men fortsatte att bygga världar på kvällarna bara för nöjet.
NeoZen:
neozenneozen2zenswede
Och i slutändan försvann även VRML ner i den kyrkogård av programspråk som funnits. Redan när X3D - det nya formatet för att nestla bl.a. XML med 3D - utvecklades förstod jag att de sparkade på en död häst. Av någon anledning vill inte användare hantera information i 3D utan kör vidare med 2D i form av sidor, bloggar och foton. Det är ju synd för oss som älskar att jobba fritt med just 3D och inte är i spelbranchen. VRML är ett lätt och funktionellt språk (på samma sätt som HTML) och har stöd för Java-script (ECMA), länkar, samt anrop till bl.a IE via DOM. Att det försvann var helt enkelt för att det inte finns en definierbar marknad för denna gråzon mellan informatik och spelbranchen.
backstreet barstreet abovestreet view
Vill du själv prova detta språk har du tur! Jag skapade en sida med program (obsoleteware) som du kan ladda ner gratis. ( se nedan ). /Daniel
http://www.bergstromsservice.se/3D/index.html Gratis program från Bergströms Service!
http://rvirtual.free.fr/programmation/VRML/tuto_eng/ En utförlig portal om språket.
http://www.cybertown.com Cybertown, en av de första Virtuella världarna.
http://www.bergstromsservice.se/workbook/vrml_screens.html NeoZen, ett av de projekt jag skapade då chattservern fortfarande fanns online.
http://www.bergstromsservice.se/workbook/3D/3d_online_intro.html En artikel jag skrev för alla de som vill bygga vidare i 3D utan kostnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar