måndag 4 april 2011

SQL QUERY via PhP och...?

SQL QUERY via PhP och...?

I dag försökte jag hitta information om 'queries' av min SQL-data via HTML5 utan att lyckas. Bergstromsservice.se ligger på ett webbhotell med hög säkerhet (One.com), och mina koder att via extrena Php-anrop skapa nya databaser misslyckades. Dock klarar Concrete5's detta med sin CMS, ett faktum som får mig att vilja följa upp dess anropshantering...men jag är ingen programmerare och ryser vid tanken.
MySQL
En skärmdump av MySQL, en mycket vanlig administrationsplattform...
Dock kan jag enkelt skapa data via MyAdmin (det administrationsverktyg som 'by default' följer med MySQL) och sedan göra anrop till denna data externt, något som jag gjorde för att se vilken lösen och säkerhet jag har för PhP-anrop. Jag skapade a.sql i MySQL och anropade denna via ett enkelt Php-script från sidan a.php. Koden ser ut så här:
a.sql:



CREATE TABLE `a`
(  `aid` int(10) unsigned NOT NULL auto_increment,  `aname` varchar(50) NOT NULL,
`adescription` mediumtext,  `created` timestamp NULL default NULL,  `mainpic` varchar(63)
default NULL,  `style` text,  PRIMARY KEY  (`aid`)) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1
AUTO_INCREMENT=11 ;
-- -- Dumping data for table `a`--
INSERT INTO `a` VALUES (1, 'rubrik', 'text', '2011-02-26 10:33:39', NULL, NULL);


Spara denna kod som en sql-fil och importera till din egen SQL. 
a.php


mysql_select_db
("bergstromsservi", $db);if (!$db)  {  die('Could not connect: ' . mysql_error());  }
if (mysql_query("CREATE DATABASE my_db", $db)) { echo "Databas skapad"; }
else { echo "Det blev fel: " . mysql_error();
mysql_close($db);?>



Ersätt "bergstromsservice.se.mysql", "user", "password" med din egen data och FTP:a sedan upp a.php.
Detta var det mest grundläggande exemplet jag kunde skapa för att testa anropshanteringar till databaser. Resultatet ser ut så här:


Men hur fungerar det i HTML5? Jag letade runt och hittade viss information; till exempel verkar det lättaste sättet vara att köra igenom JavaScript med anropsrutiner anpassade för HTML5, men specifikationerna verkar inte vara helt klara, och W3S visade på anrop och skapande av två former av SQL-data (så här står det):
HTML5 offers two new objects for storing data on the client:
  • localStorage - stores data with no time limit
  • sessionStorage - stores data for one session

Detta blev jag inte smartare av då jag inte kan - och vill - skapa lagring av annat än statisk data. Om någon där ute har ett code-snippet av ett JavaScript för anrop av a.sql som gör samma sak jag just gjorde i PhP vore det kul att få ett exempel upplagt här. Mvh/D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar