fredag 22 april 2011

CMS: WordPress för massan!

Sidor med WordPress:

http://bergstromsservice.wordpress.com/ Bergströms Service WordPress-portal
WordPress är en i mängden av kraftfulla lösningar för webbsidor. Då WordPress stöds av ett enormt community, har en suverän support och en WYSIWYG som gör det lätt att skapa funktioner är detta en plattform som lätt kan göra mig arbetslös!
Dock är det ibland lite lurigt att modifiera Layouten, och där kommer kunskaper i PhP och applikationsutveckling in från kylan. Många IT-företag som kontaktar mig frågar andlöst om jag kan hantera WordPress, en fråga som jag inte riktigt vet hur jag skall svara på. WordPress i sig är ju i mångt och mycket en plattform som även en nybörjare på surfande kan hantera med ena handen bakbunden. Men om de menar att jag bör kunna utveckla applikationer - ja, då är frågan mer berättigad. Som så mycket annat just nu bygger WordPress på Ajax, den smidiga lösningen som utnyttjar XMLhttpRequest via Php för att smidigt diskutera med SQL-databasen, och att knopa i den kodningen är inte alltid det lättaste. Dock så är just Php en väldigt öppen kod ( vilket inte alltid kan sägas om t.ex. alla *.NET-lösningar ), och att kommunicera med databasen för att skapa widgets, applets och gadgets är en kul utmaning. Att de så friskt infogar RSS visar också på var WordPress hör hemma: i informationssystem. 
Kunder som kontinuerligt behöver lägga fram information rekommenderar jag varmt att använda WordPress just för detta. Kontakta mig för design och layout! /D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar