fredag 22 april 2011

CMS: Concrete5 (C5) Rockar!

Bygg med Concrete5:


Concrete 5 är en het plattform! Som de säger själva, en plattform byggd för marknadsförare av nördar. Just att den är ny (2011) på marknaden och skriven i ren MySQL-Php (Ajax) gör att det känns som ett säkert, skalbart system. Jag är också övertygad om att den snart kommer att stödja HTML5 och därmed lämna de äldre plattformarna efter sig i vägdammet.
Jag kan säga att plattformen är lättare att använda än t.ex. Joomla. Just detta att Concrete 5 antingen kan köras som en ren webbtjänst i molnet eller laddas ner till en egen server utan en massa handkodande är ytterst tacksamt. Dessutom har den en funktionalitet som jag saknat hos övriga plattformar: Du kan direkt via WYSIWYG (fronten) förändra layout och attribut som sedan sparas direkt till SQL! Vanligtvis brukar jag designa i två fönster - ett MySQL för serversidan och ett för PhP/Html och spara dessa separat för att sedan kolla förändringarna med refresh, om och om igen. Detta slipper jag nu, och jag vet att kompatibiliteten stöds av IE, Firefox och Opera utan att behöva prova dessa separat. Och denna skalbarhet gör också att jag kan hålla ner kostnaden gentemot slutkunden då det sparar avsevärt med tid. I slutet av 2010 skapade jag hela bergstromsservice.se med C5, men då jag hyr plats på en server med dåligt stöd för PHP laggade det ordentligt och jag handkodade om till HTML5. Läs mer:
MVH/D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar