måndag 4 april 2011

Linux: Easy Peasy!

Linux: Easy Peasy!

Ubuntu - den mest aktiva Linuxplattformen när jag skriver detta - är ett operativsystem som har kommit i olika former under åren. 2007 köpte vi den första 'NetBook'-enheten på marknaden, en Asus Eee 701 med SSD-disk av den första generationen (fastlödd på moderkortet), och den har tuffat på bra. Dock är minnet sorgligt litet (4 GB), vilket gör det omöjligt att hålla jämna steg med Windows som växer konstant. Linux light-version EeeBuntu var därför ett vettigt alternativ när jag bestämnde mig för att byta operativsystem, och som vanligt är det vettigt att ta reda på lite historik innan man formaterar en dator med okända produkter.
På så sätt stötte jag på Easy Peasy, en EeeBuntu-evolverad plattform för just mindre enheter. Hela paketett ryms på en USB-sticka som med fördel görs till en dual-boot(er), och jag kunde lungt testa operativsystemet innan jag rensade ur hårddisken. Att sedan partionera, formatera och installera gick på mindre än tio minuter, inklusive alla drivrutiner för ljud, skärm o.s.v! I ett slag blev jag därför Linux-frälst, och min fru som nyttjar denna lilla dator mest verkar hålla med. /D
Eee Easy Peasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar