torsdag 7 april 2011

Problem med PHP för www.one.com?

Problem med PHP för http://www.one.com/?

I en tidigare insändare nämnde jag att jag testade kompatibiliteten med SQL-anrop via php. Orginalartikeln skrev jag vid en tidpunkt när bergstromsservice.se var byggd helt i PHP med Concrete5 som CMS. Jag använde då Firefox, Opera och IE8 för att testa kompatibiliteten och såg inga större problem förutom att det tog en lååååång tid för sidan att ladda. C5 stöder dynamisk laddning, men även med denna funktion gick det otroligt trögt. Efter ett samtal med en kollega på Office IT-Partner nämnde jag detta, och han ansåg direkt att webbhotellet - one.com - var boven i dramat då de hade en undermånlig anropshantering för just PHP.
Då (i slutet av Februari) var jag även på ett möte hos Sogeti där de hade installerat IE9, den (då) Beta-nya webbläsaren. När vi öppnade PHP-versionen av bergstromsservice.se krashade det helt, och jag insåg att det var ett mycket allvarligt problem för ett stort antal användare!
http://www.one.com/ är en mycket stor leverantör med otroligt bra priser och ett stabilt säkerhetsskydd. Just på grund av deras storlek och i mitt tycke snabba service-support var jag mycket förvånad att de inte har skrivit något om detta på deras informationssida och bestämde mig därför för att skriva denna blänkare till alla er som upplever samma problem.

Jag är i skrivandets stund osäker på om det bara är PHP-anrop för Concrete5 som ställer till det då jag läst några forum med Joomla-användare som dunkat upp portaler på one.com med liknanade - men inte samma - problem. Själv har jag bara skapat portaler i Joomla via moln-servrar och bryr mig inte om att följa upp detta problem ytterligare. Då jag arbetade på ett koncept i HTML5 när orginalportalen krashade gick jag helt enkelt vidare och skapade den sida ni nu ser. Orginalsidan skapad i Concrete5 finns dock kvar i arkiven: http://www.bergstromsservice.se/concrete/



MVH/D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar