söndag 24 april 2011

Från ax till limpa inom design.



I skrivandets stund gör jag ett uppdrag för ett företag som behöver interaktiva illustrationer. Designen bör vara anpassad för slutkund, enkel och informativ, men samtidigt aktiv och spännande.
Med dessa önskemål skapade jag först en sida med grafiska designförslag:



Därefter kommer valet av interaktion. Själva grafiken skulle vara interaktiv och lätt animerad, så för detta valde jag ett annat program och skapade några lätta animationer. T.v. ser du en av dessa.
Valet föll till slut på en mer 'cartoonig' design för att optimera linjer och tydlighet, och med några olika modeller skapade jag animationer som sedan lades som lager på en renderad bakgrund. Bakgrunden skapas i ett 3D-program, animeringarna i ett annat och post-production i ett tredje.
För detta arbete kunde jag använda några äldre produkter som gick lätt på processorn.



Efter det att varje delmoment var färdigt stämdes det av mot kund som var delaktig under hela processen. Då jag arbetat med design under lång tid vet jag hur oerhört viktigt det är att kunden har möjlighet att medverka i processen med så många valmöjligheter som möjligt. Sekretess är också viktigt, så därför lägger jag inte ut slutprodukten här utan endast ett utkast av den färdiga produkten.
Den färdigställda portalen har interaktion med varje byggnad i illustrationerna, integrerad information och synkronisering med php-arkiv. Se ett tidigt utkast:

  HÄR

Varje projekt är unikt och bestäms av kundens önskemål, budget, storlek, progamval och rutiner.
Så, detta är bara en av de stigar som vi trampar på Bergströms Service!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar